Een Lesbrief met voorbereidende lessen, verwerkingslessen en knutsel-opdrachten. De knutselopdrachten kunnen klassikaal of individueel worden uitgevoerd. Hierbij ontdekken de kinderen zelf de mogelijkheden van licht, schaduw en animatie.
Bij de Digibord pagina worden de leerlingen voorbereid op de voorstelling met oefeningen en informatiefilmpjes over animatie, de toverlantaarn en het vlooiencircus. Zie hieronder.
Het lesmateriaal richt zich op drie aspecten van de voorstelling:
De inhoud: De verhaallijn en de betekenis van het verhaal. Leeraspecten: fantasie prikkelen, inlevingsvermogen, herkennen van een verhaallijn, verbeelding.
De vorm: Animatie, schaduw- en poppenspel en muziek (audiovisuele kunst, muziektheater).
De techniek: Kennis verwerven over de werking van licht en schaduw (sluit aan bij natuur & techniek).
Discipline: Audiovisuele kunst, muziektheater, cultureel erfgoed.
Kerndoel: Oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie.