HOME

 

Vlieg in de Klas!

 KLEURPLAAT

Lesmateriaal 
FLY ME TO THE MOON

 

Voor de groepen 1 t/m 8 van het primair onderwijs
met
een  Lesbrief en een Digibord pagina
 

Het lesmateriaal richt zich op drie aspecten van de voorstelling:

- De inhoud: De verhaallijn en de betekenis van het verhaal. Leeraspecten: fantasie prikkelen, inlevingsvermogen, herkennen van een verhaallijn, verbeelding.

- De vorm: Animatie, schaduw- en poppenspel en muziek (audiovisuele kunst, muziektheater).

- De techniek: Kennis verwerven over de werking van licht en schaduw (sluit aan bij natuur & techniek).

Discipline: Audiovisuele kunst, muziektheater, cultureel erfgoed.

Kerndoel: Oriëntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriëntatie.


De 
Lesbrief  bestaat uit: voorbereidende lessen, verwerkingslessen en knutsel-opdrachten. Hierbij ontdekken de leerlingen zelf de mogelijkheden van licht, schaduw en animatie.

De Digibord pagina geeft achtergrond informatie en bereidt de leerlingen voor op de voorstelling met  doe- en luisteropdrachten.
 


Digibord-Pagina
FLY ME TO THE MOON

- Achtergrond informatie en introductie-filmpjes
- Luister- oefening
- Doe opdrachten van de lesbrief
- Informatiefilmpjes over het leven van de vlieg en het verhaal 'Lucifer' van Vondel
- Meer over schimmenspel en schaduwtheater

 

ACHTERGROND-INFORMATIE EN INTRODUCTIE-FILMPJES

 

De voorstelling
FLY ME TO THE MOON

Jullie gaan een voorstelling bekijken die uitgevoerd wordt door 3 mensen; twee spelers  en een muzikant. Samen zijn zij Lichtbende.
Zij hebben de voorstelling bedacht, de beelden gemaakt en de muziek gecomponeerd.

De voorstelling vindt plaats in een donkere ruimte. Boven twee tafels staan twee enorme lampenkappen. Op de lampenkappen zie je schaduwen en lichtbeelden. Aan de tafels zitten de spelers die de beelden laten ontstaan.

Schaduwtheater is de oudste vorm van verhalen vertellen met bewegende projectiebeelden, een vorm van animatie.

Tussen de tafels zit de muzikant. Hij maakt live de muziek die past bij de beelden.

 
  Beeld en Muziek

In de voorstelling ‘Fly me to the Moon’ past de muziek precies bij de beelden die op de lampenkappen te zien zijn. Samen maken zij het verhaal.

Kijk hoe dat gebeurt in het volgende filmpje.

Accordeon

Wilco Oomkes maakt de muziek bij de voorstelling. Dat doet hij met een accordeon. In dit filmpje vertelt hij hoe het accordeon werkt en gebruikt wordt.

 

 

 

 

p





LUISTER - OEFENING

 

In de voorstelling heeft elk figuur zijn eigen sfeer en muziek. Elk figuur is anders, de een is vrolijk, de ander somber of speels of dromerig.
 
Luister naar de muziekstukjes en probeer te bedenken welke stemming bij welke muziek hoort en welk figuur daarbij past. Nu staat alles door elkaar.

     
  levendig - haastig de jagende wolven
  dreigend - spannend het liefdespaar
  blij - gelukkig de bloemen-koerier


 

 

 
  dromerig - verlangend het vrolijke vliegje
  chaos - gerinkel de verliefde dwaas
  speels - opgewekt de zwerm vliegen

  buitenaards - ruimtelijk het zorgzame vaasje
  teder - lief het verdrietige vliegje
  zielig - treurig de geesten

p

DOE OPDRACHTEN BIJ DE LESBRIEF

 

Doe opdracht
LAAT DE VLIEGEN VLIEGEN

Lesbrief Les 2

 

Doe opdracht
MAGISCH MASKER

Lesbrief Les 4

 

 

 

 

p

MEER WETEN OVER VLIEGEN EN LUCIFER

 

  Vliegen

Voor wie niet weet hoe vliegen groeien en veranderen! Deze film vertelt het allemaal. Van eitje tot made en van cocon tot vlieg.

Lucifer van Joost van den Vondel

Lesbrief: Achtergrondinformatie voor de leerkracht

‘Fly me to the Moon’ is een mythologisch verhaal geďnspireerd op ‘Lucifer’ van Joost van den Vondel. Dit verhaal vormt naast die van de vliegen een tweede verhaallijn in de voorstelling.

In deze video legt Bas Jongenelen uit waar Lucifer over gaat.

 

 

p

SCHIMMENSPEL

EN SCHADUWTHEATER

 

Chinees schaduwspel (Engelse uitleg):

Heel vroeger maakten mensen afbeeldingen in rotsen en grotten. Al deze afbeeldingen hadden een statisch karakter. Toen het vuur was uitgevonden was het niet moeilijk om een schaduw op een muur te laten bewegen. Door een voorwerp of een paar handen te bewegen voor het vuur of een kaars, ontstonden er bewegende schaduwen. Het schimmenspel was uitgevonden.

De oudste vormen van schimmenspel komen uit Azië.

 

Wajang Kulit (Engelse uitleg):

In Indonesië gebruikte men wajangpoppen die men voor een vuur liet bewegen. Dit oud Javaans schimmenspel heet Wajang Kulit, dat betekent letterlijk ‘leren poppen’. Ze zijn met de hand gemaakt van buffel- of geitenhuid, poppen met beweegbare armen op stokjes. Deze poppen hebben zeer gestileerde menselijke vormen.

De dalang is de poppenspeler. Daarnaast zingt hij en geeft hij signalen aan het orkest. Hij is ook de spreker voor alle karakters. Hij moet allerlei soorten stemmen kunnen imiteren; van de deftige taal van de vorsten tot de boerse taal van de mensen op het platteland.

Cengiz Özek, Magic tree

Turks schimmenspel, Karagöz en Hacivat, zijn gemaakt van kleurig beschilderd, transparant leer en voorzien van perforaties. Er wordt gespeeld volgens een eeuwen oude theater-traditie. De hoofd- figuren zijn de gebochelde Karagöz en zijn tegenspeler en vriend Hacivat. In tegenstelling tot de andere figuren in het Turkse schimmenspel wordt Karagöz met twee stokken bewogen. Eén stok steekt in een gat in de schouder, de tweede zit aan zijn hand. En dat is niet voor niets, want hij mept er flink op los.

Karagöz heeft zigeunertrekken, zijn naam betekent ‘zwartoog’. Hij heeft een zwarte baard en draagt een tulband. Karagöz is impulsief en onontwikkeld, in tegenstelling tot Hacivat. Wat ze delen, is de armoede. Hacivat uit zich in hoogdravende taal en laat merken dat hij de Islamitische klassieken goed kent. Hij wordt door zijn makker vaak op de hak genomen.

Lotte Reiniger animatie met papier-silhouetten.  (Engelse uitleg):
 

Lotte Reiniger (1899-1981) was een Duitse filmregisseur en de belangrijkste pionier op het gebied van silhouet-animatie. Haar stijl van uitgesneden papier-silhouetten die ze met stop-motiontechniek achter elkaar filmt en zo de manier van beweging maakt. Haar bekendste film is ‘De avonturen van prins Achmed’ uit 1926. Reiniger staat er ook om bekend de eerste vorm van een camera met meerdere banen te hebben bedacht. Ze maakte meer dan 40 films, allemaal met behulp van haar uitvinding. 

 
Handschaduwen:
Richard Bradshaw, vlieg en leeuw.

 

Hand Art Shadows VW (reclame)
Twilight Sensations (reclame)
Meer informatie over Schimmenspel door Hans Teunissen: Geschiedenis van het schimmenspel  

p