KLIKKLAK

LESMATERIAAL BIJ KLIKKLAK

KLIKKLAK docentenhandleiding  KUNST CENTRAAL

WORKSHOPS

 

In het lesmateriaal zijn de volgende leergebieden en de daarbij behorende kerndoelen verwerkt: oriŽntatie op jezelf en de wereld en kunstzinnige oriŽntatie. Het lesmateriaal richt zich op twee aspecten van de voorstelling. De inhoud (de verhaallijn en de betekenis van het verhaal) en de vorm (de projecties, de toverlantaarn en de muziek).

 

De toverlantaarn is rond 1659 uitgevonden door de Nederlandse wetenschapper Christiaan Huygens  (geschiedenis canon) en maakt onderdeel uit van het Nederlands cultureel erfgoed.

 

Educatie van Lichtbende en de Jan Kassiesprijs 2005

 

DOE-OPDRACHTEN BIJ KLIKLAK

KLEURPLATEN

printbare versie

printbare versie printbare versie printbare versie

LEPELPOP TUSSEN DE GORDIJNEN

printbare versie

 

Maak van doorzichtig plastic lepeltje een pop door het te versieren met snoeppapiertjes, kraaltjes, draadjes ... Gebruik plakband. Maak ogen, mond, haren, muts, oorbellen, bril, sjaal, kraag...

Kleur de gordijnenkleurplaat in.

Snij in het midden, tussen de gordijnen, twee horizontale evenwijdige sneden  van 4 cm. breed en een tussenruimte van 2 cm.

Steek hier het steeltje van de lepelpop door en speel tussen de gordijnen.

 

 

 

VLINDERSHEET

printbare versie

 

Print de tekening op een sheet of trek hem met een watervaste stift over op een sheet. Versier de vlinders met de gekleurde plakfolie of doorzichtige snoeppapiertjes.

Knip vormen uit, haal de folie van de witte achterkant en plak die op de vlindersheet.

 

 

PRIKRUPSEN

printbare versie

 

Prik alle witte delen uit.

Op de achterkant plak je gekleurde doorzichtige plastic van verpakkingen,

draagtassen, snoeppapier of vliegerpapier.

 

 

LICHTPUNTTEKENING

 

Prik een lichtpunttekening in  zwarte papier.

Houd afstand tussen de prikgaatjes.

Je kunt eerst met potlood een lijnentekening maken.

SPELLETJES VOOR BINNEN EN BUITEN alle leeftijden
printbare versie

 

ZAKLAMP VERKENNING

Ga met een kleine zaklamp op verkenning in een donkere ruimte, bijvoorbeeld in je slaapkamer, in je klas, door je huis, in je kast... Door de kleine bundel licht waarin je gefragmenteerde afbeeldingen ziet kijk je met andere ogen naar de wereld om je heen.

 

ZON EN SCHADUW

Ontdek je eigen schaduw in de zon. Maak er samen met vriendjes een spel van, bijvoorbeeld door de schaduwen elkaar de hand te laten geven zonder dat je elkaar in het echt aanraakt.

 

HERKENNINGSSPEL

Schaduwbeelden maken en raden van alledaagse voorwerpen.

Hang een witte lap aan een waslijn. Zet aan een kant van de lap een lichtbron (grote zaklamp of bureaulamp) op een tafel. Plaats een voorwerp op de tafel tussen de lichtbron en de lap zodat je de schaduw van dat voorwerp op de lap ziet. Aan de andere kant van de lap zit het publiek en die moet raden welk voorwerp het is.

SCHIMMENSPEL

Knip uit zwart papier schaduwfiguren en plak er een satťprikker achter om het vast te houden.

Ga voor een lichte wand staan en schijn met een zaklamp op je schaduwfiguur dan zie je op de wand de schaduw van je schaduwfiguur! Je kunt een kort verhaaltje erbij vertellen en geluiden maken.

 

Samen met vriendjes kunnen jullie een ingewikkelder schaduwspel maken.

Hang een witte lap aan een waslijn. Zet aan een kant van de lap een lichtbron (grote zaklamp of bureaulamp).

Ga op je knieŽn zitten en houd je schaduwfiguren boven je hoofd en beweeg ze. Aan de andere kant van de lap zit het publiek en ziet alleen het schimmenspel. Je kunt samen een verhaal verzinnen, geluidseffecten erbij maken en een decor erachter maken.

 

p